یک لوگوی خاص چه ویژگی هایی را دارد؟

 در بخش بالا تعدادی از قواعد طراحی لوگو را گفتیم. در این بخش می خواهیم بگوییم که طراحی خاص و ویژه یک لوگو چه نشانه هایی دارد.

همانطور که بیان کردیم لوگو نشان تجارتی یک کسب و کار بشمار می رود پس طراحی آن بسیار وضوع مهمی است.

لوگویی حرفه و تخصصی طراحی شده که رابطه خوبی با برند مورد نظر برقرار کند. یعنی افراد با دیدن لوگو تا حدودی به نوع خدمات یا محصولات آن مرکز پی ببرند.

مثلا مشاهده ببر برند پوما شما را متوجه می کند که این محصولات مربوط به ورزش است نه مثلا خدمات اداری.

برای طراحی لوگوی یونیک این کار را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید تا کار را به نحواحسن انجام دهند. طرح لوگو، رنگ لوگو یا متون استفاده شده در لوگو بسیار با اهمیت است.

اصولا برای لوگوهایی که قصد دارند بیانگر انرژی باشند از رنگ قرمز و از لوگوهایی با رنگ سبز برای دعوت به طبیعت استفاده می شود.

لوگو ها در 3 دسته ی مختلف طبقه بندی می شوند:

لوگوی متنی:

طراحی لوگوی زبان انگلیسی را می‌توان در دسته ی لوگوهای متنی یا نوشتاری یا لوگو تایپ قرار داد. یکی از اشتباهات رایج افراد این است که فکر می‌کنند لوگو حتما باید از طرح‌ها و اشکال درست شده باشد و این قابلیت را ندارد که با حروف یا اسم ساخته شود. در صورتی که برخی از بهترین لوگوها از نوع تایپو گرافی بوده و به خوبی نیز کار خود را به انجام رسانده اند. طراحی لوگوهای نوشتاری یا متنی به وسیله ی یک یا چند حرف یا یک یا چند کلمه انجام می شود. نکته ی مهم در طراحی این لوگوها (logo) این است که فونتی که برای طراحی آن‌ها انتخاب می‌کنیم به درستی انتخاب شده باشد و با نوع برند یا محصول متناسب باشد.

لوگوی تصویری:

ویژگی تصویرها این است که به یاد ماندنی هستند و به خوبی در حافظه‌ی مخاطب ثبت می‌شوند. سمبل یا نماد بکار رفته در لوگو می‌تواند هر چیزی باشد از یک درخت گرفته تا حیونات و حتی اشکال هندسی. عموما سمبل‌ها از ابتدا وجود داشته‌اند و در حال حاضر تمامی نماد‌های جدید به نوعی ویرایش شده و تکمیل شده‌ی همان سمبل‌های قدیمی هستند. یکی از مشکلاتی که سر راه طراحی لوگوی سمبلیک وجود دارد. این است که چون سمبل ها شناخته شده هستند ممکن ست طراحی ما منحصر بفرد از آب درنیاید و پیشتر کسی لوگویی با این طرح طراحی کرده باشد.

لوگوی ترکیبی

در این دسته از لوگوها همانطور که نام آن‌ها نیز نشان می‌دهد از ترکیب لوگوهای سمبلیک و لوگوهای متنی وجود می‌آید. این نوع از لوگو در مقایسه و نوع دیگر به طراح آزادی‌های بیشتری برای طراحی داده و وی می‌تواند با ترکیب کردن المان‌ها و حروف و بهره گیری از رنگ‌ها لوگویی جذاب و فوق العاده طراحی کند. نکته‌ای که برای این نوع لوگو بسیار اهمیت دارد این است که باید حتما اصل سادگی لوگو در آن رعایت شود. و نباید با توجه به اینکه انتخاب‌های ما متنوع و گسترده است لوگو را شلوغ و یا پیچیده طراحی کنیم.

چرا لوگو ترکیبی را انتخاب کنیم؟

همانطور که قبل تر گفتیم این لوگو ترکیب تصویر و اسم با یکدیگر است، در نتیجه این لوگو کارکرد بهتری  نسبت به بقیه لوگوها دارد.

مردم در هنگام دیدن لوگوی شما ارتباط زودتر و بهتری با برند برقرار می کنند، زیرا ترکیب نام و تصویر در کنارهم موثرتر خواهد بود تا تصویر و نام بصورت تنهایی.

بدلیل اینکه اسم و تصویر با هم ترکیب می شود، امکان بیشتری برای خلق یک اثر خاص و یونیک داریم. هر چه لوگو بهتر و خاص تر طراحی شود، مقصود را آسان تر به مخاطب منتقل می کند.

اگر قصد دارید لوگو ترکیبی شما موثرتر عمل کند باید میان تصویر و متن بکار برده یک هماهنگی ایجاد شود. یعنی باید در انتخاب تصویر، متن و ترکیب تصویر و متن بسیار خلاقیت و دقت خرج کنید.

طراحی لوگو ترکیبی چگونه است؟

طراحی این لوگو با توجه به متن، شکل و تصویر صورت می گیرد. باید در طراحی به اصول روانشناسی دقت کنیم تا مقصود را راحت تر به مخاطب ارائه کنیم.

مزیت های لوگو ترکیبی چیست؟

1.لوگوهای ترکیبی بیشتر برای گروه های اجتماعی، مرکز های تفریحی- گردشگری، مرکزهای ورزشی، رستوران و تیم های مختلف استفاده می شود.

2.لوگوهای ترکیبی برای ساختن انیمیشن مورد استفاده قرار می گیرد.

3.لوگو تصویری متنی را به سادگی می توانیم از فاصله های دور هرچند با اندازه و کیفیت کم، شناخت.

4.برای تقویم یا سررسید از این دسته لوگو استفاده می شود.

5.این دسته از لوگو تاثیر و ماندگاری بیشتری نسبت به لوگوهای دیگر دارد.

6.لوگوهای ترکیبی را می توانیم در مواقع لازم بصورت جدا از هم استفاده و چاپ کنیم.

7.برای چاپ لوگو بر روی لباس بهتر است که از لوگوهای ترکیبی استفاده کرد، زیرا اثربخشی بهتری خواهند داشت.

8.احتمال کپی برداری لوگوهای تلفیقی کمتر از سایرین است.

لوگو ترکیبی چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفتیم تاثیر لوگو ترکیبی بیشتر است، به همین علت صاحبان برند بیشتر به این نوع لوگو علاقه نشان می دهند. برای طراحی لوگو تلفیقی، ترکیبی از تصویر و متن با توجه نوع برند را انتخاب می کنند تا در مدت زمان بیشتری در ذهن مخاطب باقی بماند.

 

لوگوتایپ چیست؟

لوگوتایپ نوعی لوگو است که بیشتر بر پایه متن می باشد. لوگو تایپ به عنوان یک نشان گرافیکی متن محور، می تواند نقش موثری را در حوزه مارکتینگ و برندینگ ایفا کند؛ چرا که این محصول گرافیکی، عنصر مهمی در هویت بصری برند محسوب می شود.

تجربه نشان می دهد که افراد از طریق منابع بصری، به سرعت و به شکلی موثر پیام های گوناگون را دریافته و تحت تأثیر قرار می گیرند. تصاویر زیبا، خط خوش و ترکیب رنگ جذاب، همواره سبب برانگیختن توجه و احساسات مثبت در افراد خواهد شد. اهمیت این نکته در امور مربوط به بازاریابی و تبلیغات، بسیار بارز است. به نحوی که طراحی لوگو و استفاده از المان هایی که در عین زیبایی و رسایی، نام برند را در ذهن مخاطب ماندگار سازند، از مهم ترین اهداف و دغدغه های فعالین این عرصه می باشد.

 تواند جزئی از لوگو باشد و در کنار لوگومارک به کار برده شود و هم می تواند به صورت مجزا، به عنوان یک لوگو و نماد گرافیکی مستقل که دربردارنده هویت بصری برند است، به کار برده شود.

در این بین، کاربرد تکنیک های ماهرانه ای چون شیوه های متفاوت چینش حروف و یا نوشتار آن ها، ترسیم کلمات به اشکال نمادین یا ترکیب خلاقانه رنگ، می تواند در تهیه و ارائه یک لوگوتایپ مناسب و جذاب، کارآمد واقع شوند.

این روزها استفاده از لوگو تایپ به جای دیگر انواع لوگو، مورد توجه بسیاری از شرکت ها و موسسات قرار گرفته است و برخی از آن ها به قدری در این زمینه موفق عمل کرده اند که توانسته اند رنگ ها و فونت های به کار رفته در طرح خود را به صورت نمادین در ذهن مخاطب ماندگار سازند؛ همانند ترکیب رنگ منحصر به فرد لوگوتایپ گوگل یا شیوه خاص نوشتار حروف به روی شیشه های کوکاکولا.

یکی دیگر از مزایای استفاده از لوگوتایپ

منحصربفرد بودن آن است. دیگر اشکال لوگو ممکن است به یکدیگر شبیه باشند و یا در نتیجه تقلید خودآگاه یا ناخودآگاه طراحان از سایر نمونه ها، چندان ویژه و متمایز به نظر نیایند. اما لوگو تایپ به علت کاربرد نام اصلی برند، به طور ذاتی، شکل و شمایلی مختص به خود داشته و مگر در مواردی استثنایی، قربانی تقلید یا تشابه اتفاقی نخواهد شد.

همچنین لوگوتایپ اگر به شکل اصولی و ماهرانه طراحی شود، می تواند شکلی رسمی به خود گرفته و برای کسب و کارهای مربوط به حوزه هایی چون علم و فناوری، حوزه های حقوقی و غذایی، صنعت و… گزینه مناسبی باشد.

لوگو تصویری چیست و طراحی لوگو تصویر چه کاربردهایی دارد؟

لوگو تصویری یا لوگو نمادین خدمات و محصولات شرکت را در قالب تصویر و یا آیکون به تصویر می کشد. طراحی لوگو تصویری توأم با اشکال و ترسیمات بسیار ساده است که بهتر می توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند. طراح لوگو تصویری با استفاده مفاهیم انتزاعی و یا اشکال ساده ای و به کار بردن تغییرات خلاقانه سعی می کند؛ ارتباط مشتریان با خدمات و محصولات شرکت مربوطه را آسان تر سازد.
در واقع رایج ترین نوع طراحی لوگو، لوگوهای تصویری یا نمادین هستند. برای طراحی این نوع لوگوها باید از یک طراح خبره بهره برد چرا که این نوع طراحی ها نیازمند تجربه بالایی می باشند و از آن جایی که لوگوهای تصویری شباهت زیادی به هم دارند پس باید خلاقیتی منحصر بفرد در طراحی آنان به کار رود.
لوگو تصویری اگر به خوبی طراحی شود می تواند قابل شناسایی تر از یک لوگو تایپ باشد مانند لوگوی اپل. در واقع هویت برند شما با استفاده از لوگو تصویری افزایش می یابد و مشتریان درک بالاتری از نوع محصولات و خدمات شما به دست خواهند آورد. هر چه لوگو تصویری ساده تر و انعطاف پذیرتر باشد برند شما بیشتر و بهتر توسعه خواهد یافت.

چرا طراحی لوگو تصویری؟

لوگو تصویری می تواند ایده های خاص و معرفی خدمات و محصولات شرکت را موثرتر از متن معرفی نماید. کافی است که لوگوهای شرکت های معروف جهانی را در نظر بگیرید. این لوگوها با استفاده از طراحی لوگو تصویری یا لوگو نمادین می توانند بدون در نظر گرفتن زبان های قابل درک اقوام و نژادهای مختلف در جهان، هویت برند خود را به جهانیان معرفی کنند. جذابیت بصری در طراحی لوگو تصویری در مقابل طراحی سایر لوگوها بالاتر است و از این رو ماندگاری بیشتری نسبت به آنها دارند. یکی از نکات مهم برقراری ارتباط با مخاطبین است. مشتریان ارتباط بهتری را با لوگو تصویری برقرار کرده و در نتیجه برند شرکت به صورتی ماندگار در ذهن آنها باقی می ماند.

دلائل انتخاب طراحی لوگو تصویری توسط مشتریان

لوگو تصویری توسط یک طراح باتجربه و ماهر و با بهره گیری از نمادهای مشخص خلق می شود و مشتریان می توانند زمینه فعالیت برند خود را در قالب لوگو منعکس سازند. در طراحی لوگو تصویری ویژگی هایی منحصربفرد نهفته است که مشتریان را بر آن می دارد تا این نوع طراحی لوگو را انتخاب نمایند:

• ماندگاری لوگو تصویری: انتقال پیام تجاری و برند شرکت در قالب لوگو بسیار حائز اهمیت است و لوگو تصویری می تواند با انتقال راحت تر این پیام ماندگاری بیشتری را در ذهن مخاطبین ایجاد نماید. یک طراحی خاص و چشمگیر از لوگو تصویری می تواند شما را از سایر رقبا کاملا متمایز ساخته و در پی آن میزان ماندگاری آن را افزایش دهد.

تیم لوگوجت میتواند بهترین لوگورابرای شما طراحی کند. 

برای مشاوره میتوانید درتلگرام و واتساپ باما درارتباط باشید

هدف لوگوجت خاص بودن و زیبابودن برند شماست.